Interfeţe grafice

Una dintre funcţiile principale ale sistemului de operare este asigurarea utilizatorului cu mijloace simple şi eficiente de comunicare cu sistemul de calcul.
   Totalitatea mijloacelor prin care utilizatorul poate comunica cu sistemul de calcul se numeşte interfaţă om-maşină.
   Primele interfeţe om-maşină se bazau pe folosirea unor linii de text care conţineau o singură comandă de tipul copie, scrie,citeşte. Rşspunsurile calculatorului prezentau citeva linii de text afişate pe ecran.
   Interfeţele bazate pe utilizarea comenzilor introduse de la tastatură se numesc interfeţe cu linie de comandă.
Apoi au fost elaborate interfeţe om-maşină bazate pe utilizarea diferitor imagini numite obiecte grafice.

În sistemul de operare window spe suprafaţa mesei de lucru se pot afla următoarele obiecte grafice :
- pictograme(icon)- desene mici sau figuri însoţite de un text scurt care se aseamănă cu obiectele pe care le reprezintă;
- ferestre, în interiorul cărora se afişează o anumită infromaţie;
-cursorul mousului - un simbol special, utilizat pentru indicarea obiectelor de pe suprafaţa de lucru;
- bara de lucrări - un dreptunghi în partea de jos a ecranului ce conţtine butonul start.

Suprafata de lucru (Desktop)
Contine pictograme, ferestre asociate aplicatiilor deschise, bara de task-uri în partea de jos, casete de tip banda, care sunt elemente pe bara de task-uri ce apar la minimizarea ferestrei, meniul Start, meniul tray ce contine pictograma de acces la setari sistem.

2.3. Elemente de baza ale interfetei cu utilizatorul.
1. Fereastra
Contin:
- bara de titlu unde se afiseaza numele aplicatiei sau a documentului curent
- bara de meniu pentru accesul rapid la comenzi
- chenarul ce încadreaza fereastra de lucru
- zona client, unde apar elemente proprii aplicatiei
- meniul sistemului, ce contine comenzi pentru operatii cu ferestre (stg sus si dreapta sus)

W98 poate lucra cu interfata de un singur document (SDI) sau cu documente multiple (MDI). La cele MDI minimizarea ferestrei copil apare în fereastra principal a aplicatiei.
- casete de dialog utilizate la comunicarea utilizator-aplicatie pentru a furniza/obtine informatii. Ea contine butoane, casete text, liste etc. sunt create cu un editor de resurse si se creeaza astfel un fisier de resurse legat de fisierul executabil al aplicatiei
- casete de mesaje. Ele nu necesita fisier de resurse pentru ca sunt micute. Ex. ShutDown.
- Foi de proprietati. Ele folosesc la configurarea mediului de lucru
- Utilitare de asistenta interactiva (Wizards)
- Controale standard ce se gasesc în casetele de dialog. Ele pot fi: text static ce nu poate fi editat, caseta de editare, butoane radio, casete validare, casete cu lista, casete combinate ce contin liste verticale da sunt si de editare, casete de grup ce grupeaza controale cu eticheta asociata, bara de instrumente, linia de stare, butoane glisante, butoane de incrementare, bara de evolutie, casete cu lista afisata ce permite afisarea în diferite moduri a unor articole (Windows Explorer), afisarea arborescenta, lista de imagini etc

Fisierele de resurse
Definitii ale unor elemente ale interfetei utilizate de o aplicatie. Ele contin tipuri de date, ca: casete de dialog, bare de meniuri, imagini bitmap, pictograme, tabele de siruri, cursoare, acceleratoare.
Avem resurse personalizate care contin elemente în plus fata de cele standard.

Lucrul cu sistemul cu control prin eveniment
Sistemul de operare are o structura orientat pe evenimente ce modifica aplicatia. Windows trimite mesaje catre aplicatie si aceasta apeleaza o aplicatie ce trateaza mesajele primite.
Exemplu de mesaj: WM_LBUTTONDOWN care este un mesaj asociat apasarii butonului stâng al mouse-ului.
În Windows exista o biblioteca MFC (Microsoft Foundation Class) unde sunt definite clase utile ce pot mari viteza de executie prin încapsularea unor elemente.